הבלוג של יוסי המורה

הבלוג של יוסי המורה

יום חמישי, 6 בספטמבר 2012

סוף שבוע שני- מעצבים סוג של שגרה

בסך הכל, עד כאן, זו ברכה גדולה.
חשוב לי לשים את הדברים על הכתב, אז הנה הם, ללא סדר מוגדר, כפי שהם עולים לי בראש, בכנות גדולה ככל שאוכל להרשות לעצמי:

סדר יום (זהירות, מידע טכני למדי).
יש לנו סדר יום. זה הולך ככה בערך:
קמים בשבע וחצי, מתלבשים. לוקחים את עלמה לגן.
ספורט: בדרך כלל ממשיכים לפעילות ספורטיבית כמו סיבוב אופניים, טניס או כדורגל במגרש, או משהו דומה לזה. לעתים, כאשר נחה הרוח, נכנסים לבריכה. במקרה כזה לרוב הפעילות הספורטיבית תהיה אחרי המשימה היומית.
ארוחת בוקר: משתדלים להכין יחד, ולפנות יחד. במהלך ארוחת הבוקר מדברים על המשימה היומית.
משימה יומית: בשיטת הקבלנות. סיימתם- חופשיים. בכל מקרה אין טלויזיה או מחשב עד שעה 12.
על פי רוב אלעד לומד בכל יום שני צלילים (או חוזר על צלילים קודמים), ועושה תרגילים על "נחש המספרים". עד כה הוא למד 8 צלילים (קמץ\פתח וחיריק), ונהנה לעשות תרגילים עד 21. נרשמנו גם לאתר "גלים", ואלעד התאהב בו, עד שיפעת קטעה אותו אחרי שעתיים של פתירת תרגילים מול המחשב, ושלחה אותו לשחק עם חברים. במשך יומיים מתוך העשרה ימים האחרונים מצאנו זמן למשחק שחמט. אני חייב למצוא יותר זמן לזה.
עודד מתקדם בחוברת האנגלית שתי אותיות, ופועל עם כפולות של מספר (סיימנו עם שלוש ושש) על לוח המאה. לשמחתי הוא חזר לאהוב לקרוא. העברתי לו מבחן מיצ"ב של סוף כיתה ב', והוא פתר אותו בצורה טובה מאד. החלטנו שאין לו צורך באימוני כתיבה והבנת הנקרא של כיתה ב', אבל עדיין הוא זקוק לתרגול בכתיבה. הוא כתב מכתב לאלה (ילדה מן הכיתה שלי בשנה שעברה). אנחנו חושבים יחד כיצד לעודד אותו לקרוא ולכתוב עוד.
לא הצלחתי להתפנות ללמוד עם עודד תוים ונגינה. אנחנו חייבים למצוא לזה זמן.
בשעה 12 אני מתפנה להכין את הצהרון, והבנים ממשיכים במשימות אם הם רוצים, או עוזרים לי אם הם רוצים, או מעבירים את הזמן בכל דרך שנראית להם. למעשה אנחנו עושים "למידה בית ספרית" בין שעה לשלוש שעות ביום.
בשעה 13:35 מגיעים הילדים לצהרון שלנו, ומכאן זה ארוחת צהרים, משחק עם חברים, והמון חוגים: טניס (עודד, פעמיים בשבוע), קפואירה (עודד), תנועת נוער (עודד ואלעד), כדורסל (עודד ואלעד), וחוג מדעים לילדי חינוך ביתי (עודד ואלעד, ביום שלישי בבוקר, ברחובות).
כשיפעת חוזרת מן העבודה היא נהנית לשאול אותם על הלמידה היומית שלהם, ופעמים רבות מתרגלת עם אלעד קריאה וכתיבה עוד זמן מה.
לפני השינה, בערב, עודד קורא לעצמו סיפור. אתמול התחלתי לקרוא להם את ההוביט, וזה מאד מוצא חן בעיניהם.
(עלמה, ביתנו הקטנה, עוברת גם המון חוויות בימים אלה, אבל אני בוחר להתמקד בבלוג הזה בחינוך הביתי עם הבנים. עלמה, אני מתנצל מראש. מבטיח פיצוי ראוי בעתיד).

אבא ואמא לא מסכימים
יפעת ואני התנגשנו לא מעט בעקבות דעות שונות על העבודה מול הבנים. בלי ספק גם יפעת היתה רוצה לבלות איתם זמן רב יותר, ולא רק להעיר ולייעץ מרחוק, אבל גם היא חשה שהאווירה בתוך המשפחה עברה למקום שונה. אני מרגיש שאופי השיח שלי עם הבנים השתדרג.
נראה שהבחירה שלנו בחינוך ביתי שולחת להם מסר מאד חזק, שאנחנו נותנים את עצמנו בשבילם. לוקחים אחריות כוללת על החינוך שלהם, ומצליחים לשים אותו בעדיפות ראשונה.
אז על מה חילוקי הדעות: אני יותר זורם עם מה שיוצא, ויפעת מסודרת ומובנית יותר. חשוב לה מאד שלא נהפוך ל"פריקים" שהחינוך הביתי אצלם הוא חלק מ"דת" כללית שלעתים נוטה לחוסר תוכנית ורושם של אבדן כיוון מגובה באידיאולוגיה.
הויכוחים הללו לא ייעלמו לחלוטין, כנראה, אבל דומני שזה טוב לנו. טוב לנו שאנחנו מייצגים בתוך הדיון הפנימי שלנו את שני הקטבים.
בשבוע שעבר יפעת זימנה אותי לישיבה יומית, בכל ערב, לסיכום יום הלימודים ותכנון היום הבא. הישיבות הללו התגלו כרגעים של חסד. כהורים, זה נפלא לחוש שיש לנו גם את המידע הכולל על מצב הילדים, וגם את הזמן והאפשרות להתערב ולהתיחס אל הצרכים שלהם בתוך יום לכל היותר. אני נזכר איך בשנה שעברה, כשהייתי מחנך בכיתה ב', מהלך כזה של זיהוי צרכים, מציאת משבצת זמן לפגישה פרטנית וישיבה עם ההורים, ותיאום שעה פרטנית שבועית אחת קבועה (לרוב עם עוד כמה ילדים) היה דורש לעתים גם חודשים.

מהלך חינוכי במהלך יומיים.

דוגמא קטנה על לימוד קריאה: ראינו שאלעד הבין את הקטע של קמץ ופתח ("קו" או "קו וזנב"), אז אחרי 6 צלילים המשכנו לחיריק ("חי" ו"תי"). תרגלנו את זה לא מעט, ושמתי לב שזה עוד לא "תפס" אצלו. הצליל של החיריק עוד לא קופץ אצלו אוטומטית לראש. בישיבתנו בערב, יפעת הציעה כך: נעשה לאלעד שיעור מרוכז על חיריק. יש לנו כרטיסיות עם אותיות וניקוד מתחלף שקיבלנו משרית (תודה שרית!). ניתן לאלעד לשים "חיריק" בכל האותיות שהוא מכיר (שזה הרבה יותר מ8 הצלילים שהוא למד), ונעשה שעה מרוכזת של פעילות על כך: "קפוץ ל"חי"! "קפוץ ל"רי"! דרוך על השם של החבר שלי "שימי", והחברות שלי "תיקי", "גילי" ו"ציקי". ודרוך על מלים מצחיקות: "גיחי" למשל, ומה עם "ציצי"?, עכשיו נלך במעגל- אני קורא צליל, ואתה קורא צליל. עכשיו נכתוב קצת מזה גם במחברת.

זה מעט מן המעט- מקוה למצוא עוד זמן לכתוב. אני חייב לכתוב משהו על האינטנסיביות של העבודה של מורה מול שני תלמידים שהם גם הילדים שלו, ומה זה עושה לנו מבחינה רגשית. אני חייב לכתוב משהו על הנשימה ועל קצב העבודה שלנו יחד, על שימת גבולות, ועל זרימה.
אני גם חייב לשתף בכלים הפדגוגיים שפיתחנו יחד.
אבל זה מספיק לעכשיו


 

6 תגובות:

Unknown אמר/ה...

וואו, אני ממש מעריצה. בחיים לא הייתי מצליחה לעשות את מה שאתה עושה.....

רעיון לגבי עידוד הכתיבה לעודד- פתח לי מייל ותאפשר לו להיות בקשר עם בני משפחה וחברים בדרך זו. עשיתי את זה עם ינאי כדי לעודד אותו לכתוב באנגלית, ובהחלט הרבה יותר מעניין לכתוב כשאתה גם מקבל תגובה. זו גם דרך נחמדה לשמור על קשר עם בני משפחה (גם כאלו שגרים בארץ).

לגבי מוזיקה ותווים- תנסה של JOYTUNES, המשחק שהאחים של אייל פיתחו. זה מלמד נגינה ותווים דרך משחק מחשב כייפי, ויכול להיות מעולה לילדים שלך,

המון בהצלחה יוסי וכל הכבוד!

אילנה

Unknown אמר/ה...

וואו, אני ממש מעריצה. בחיים לא הייתי מצליחה לעשות את מה שאתה עושה.....

רעיון לגבי עידוד הכתיבה לעודד- פתח לי מייל ותאפשר לו להיות בקשר עם בני משפחה וחברים בדרך זו. עשיתי את זה עם ינאי כדי לעודד אותו לכתוב באנגלית, ובהחלט הרבה יותר מעניין לכתוב כשאתה גם מקבל תגובה. זו גם דרך נחמדה לשמור על קשר עם בני משפחה (גם כאלו שגרים בארץ).

לגבי מוזיקה ותווים- תנסה של JOYTUNES, המשחק שהאחים של אייל פיתחו. זה מלמד נגינה ותווים דרך משחק מחשב כייפי, ויכול להיות מעולה לילדים שלך,

המון בהצלחה יוסי וכל הכבוד!

אילנה

Eyal אמר/ה...

טוב, גם אני חייב להגיב, וחבל שאילנה לקחה לי את מילת "הערצה". המשפט הבא שעלה לי לראש זה - "יוסי, תעשה לי ילד" אבל נראה לי שזה לא מתאים לכתוב. נישאר עם הערצה...

חברים (יוסי ויפעת) - כל הכבוד על האומץ, היוזמה, ההשקעה המטורפת והפתיחות של הבלוג המרתק הזה. תמשיכו לכתוב, זה גם מעורר השראה וגם מעורר הרבה חשיבה על מקומות בהם אנחנו יכולים להשתפר. בעקבות הבלוג ישבנו, אילנה ואני היום כל הבוקר ודנו עליכם ועל החינוך שלנו. נראה לי שאנחנו נמצאים על סקלת 'חינוך ביתי' במובן זה שאנחנו משתדלים להתייחס לבית הספר כמשלים את הבסיס (למשל, לימוד קריאה וכתיבה, פעולות חשבון בסיסיות, ידע בסיסי וכו'), ואנחנו עוסקים ב-"חינוך מתקדם" - החל מארוחות צהריים משותפות כל יום, תיווך של ערכי העולם והמשפחה, המון ידע עולם, פיתוח אהבת ספרים וכתיבה, פיתוח אהבת אנשים, ועוד. האתגר הגדול: ברגע שזה לא מוגדר תחת הכותרת של 'חינוך ביתי', ואין לזה מסגרתיות קבועה, אז הדחופים מתנגשים עם החשובים והתחושה היא של ריצה מסביב לזנב ולעתים חוסר השקעה מספקת. בזה - אני מקנא בכם (ומעריץ, כבר אמרתי?!)

רעיון שלי בנוגע לעידוד כתיבה: בכיתה ב', עם ינאי, הכרזתי שאני רוצה לכתוב אתו ספר. הוא מאד התלהב, והשקענו כשעה בשבוע (בעיקר בשבתות) להמציא סיפור ולכתוב אותו. כיוון שהיה עצלן למדי (ועקשן לא פחות), התחלנו ב"שורה הוא, שורה אני" אבל אח"כ זה עבר אליו. הוא כמובן תכנן וביצע את האיורים. זו הייתה הצלחה כבירה, והוא כמובן הקריא את זה בכיתה ושומר על זה בקנאות עד היום. שנתיים אח"כ הוא התחיל בעצמו לכתוב את ספר ההמשך של הארי פוטר, ועובד על זה עד היום.
(ד"א, עם ליעם זה לא עבד. הוא נתפס לרעיון של הסיפור, אך עדיין לא מוכן לעבור את שלב הכתיבה, בעיקר מכיוון שזה הדבר שכמעט הכי קשה לו).

אני גם ממליץ על Joytunes.com - זה חינמי וכיף.

ברכות לשנה החדשה, ומקווים לקרוא עוד ולקבל השראה ותובנות...

אייל

אנונימי אמר/ה...

איך עובדים עם הכרטיסיות? ואיפה משיגים כאלה? או עושים. יש לך שיטת עבודה איתם? יש לי ילד שמתקשה בשיטת הלימוד הרגילה בבית הספר כיתה א. תודה תמר

Unknown אמר/ה...

שלום תמר
את מוזמנת לכתוב לי למייל:
yschellas@gmail.com
(מצטער על הזמן שלקח לי להגיב)
יוסי

Unknown אמר/ה...

שלום תמר
את מוזמנת לכתוב לי למייל:
yschellas@gmail.com
(מצטער על הזמן שלקח לי להגיב)
יוסי